Bli social i sociala medier

Att genomföra en CRM-strategi

Att vara serviceinriktad är ofta en balansgång av att värna om sina befintliga kunder, locka nya kunder och hantera frågor och kritik. Ett företag är oavsett sin storlek beroende av sina kunder och med det menas alla sina kunder, gamla som nya. Kundrelationen är den viktigaste strategin som ett företag satsar på. Ur den kommer alla andra strategier såsom marknadsföring, budgetval, tekniksatsningar och mycket mer. I företagens värld är hela strategin och processen för kundrelationer CRM(Customer Relation Management).

Företag jobbar helt och hållet utifrån att locka kunder, behålla kunder och finna nya sätt att skapa relationer. Plattformen för marknadsföring har skiftat från att vara inriktad på kunder som endast köpare av en produkt och att priset ska regleras och anpassas.

Företagen utbildar sig allt mer i relationsbyggande strategier. Det gäller nu att skapa en engagerad kundkrets som går tillräckligt långt för att bli ditt fan på sociala sidor. Sociala medierna har helt enkelt blivit en allt mer betydande faktor för de företag som söker att ha trogna kunder.

follow us facebook

Att använda de sociala medierna rätt

Att ge sig in i de sociala mediernas värld som företag är inte så bara. Det måste göras genom en genomtänkt strategi där man går igenom stegvis hur man sköter sina medier och vad de är bra till. Nya funktioner har gjort det enkelt att marknadsföra sig via Facebook, Twitter och LinkedIn, det gäller dock att ha koll på deras regler och bestämmelser. Sätt upp en lista på detta sätt:

  • Skapa en kommunikationsplan, oftast har företag en kommunikationsplan som fungerar för kundtjänsten, mejlkontakt och ensidiga dialoger. Sociala medier är dock allt annat än ensidigt och kunder gör sin röst hörd om de är missnöjda, spridningen ser också helt annorlunda ut. Därför måste man utvärdera funktionerna på sidorna och sedan ställa upp alla scenarior som kan hända.
  • Det finns klara risker med att finnas på sociala medier men även klara fördelar. Om man är tillräckligt duktig att hålla sin strategi kan arbetet bli riktigt lyckat. I arbetet med sociala medier så måste man ha kunskap för att bemöta kritik, hålla i tävlingar, besvara frågor och lyfta fram sin företagssida rätt.
  • Ta reda på hur tävlingsreglerna ser ut på just den specifika median, ibland kan det strida mot vad ni tänkt och istället för att skapa en jobbig situation så kan det vara bra att vara påläst. Tyvärr finns det inte många guider till just sociala medier då de är så pass nya. Det finns dock ett par som man gott och väl kan kolla upp.

Välj en bra telefonväxel

I en CRM-strategi så finns det vissa delar som absolut halkar efter något. Kundtjänst, telefonväxel och bra tekniska lösningar är definitivt underskattat. Att lätt kunna ta kontakt med det önskade företaget är för många väldigt uppskattat och sociala medier är inte alltid lösningen på allas problem. Med hjälp av bra och stabila telefonväxlar från Uno telefoni är en smart lösning för många företag. Att låta kunder vänta eller att låta dem vänta på svar så är det inte någon direkt höjdare. Dessutom finns risken att det missnöjet sedan sprider sig till just Facebook eller Twitter.