Att mäta resultat i digital marknadsföring

Hem / Att mäta resultat i digital marknadsföring

 

Att mäta resultat inom digital marknadsföring är idag en mycket het fråga. Mycket händer inom den kvantifierbara datan och Google arbetar hårt med att effektivisera mätverktygen för att det ska bli enklare att nå ut till specifika målgrupper. Idag finns det specialiserade byråer som dagligen arbetar med att mäta framgången med digital marknadsföring, här tar vi upp en sådan byrå.

Det är Millstone Group som är en av Sveriges ledande byråer inom digital marknadsföring som beskriver sig på följande sätt:

”Om du väljer oss som din mediebyrå får du både specialister med kunskap om digitala medier och erfarna affärsutvecklare som sätta sig in i och förstå din affär. Det är vad som krävs idag, dvs. ett helhetsperspektiv med digitalt fokus.” Läs mer om dem här.

Det som utmärker deras syn på den digitala marknadsföringen är helhetsperspektivet tillsammans med ett starkt resultattänk. Hur ska man mäta resultaten av ens digitala marknadsföring?

Många företag kan bli bättre på digital marknadsföring

83 % av svenska befolkningen använder idag sociala medier. Idag beräknar man i en artikel i Dagens Media att endast 2 % av företagen som är verksamma inom datadriven marknadsföring har en ”digital mognad”. I artikeln bekräftar man att Google arbetar med att själva mäta den digitala mognaden hos företagen. En slående insikt man har gjort är att ju större organisatorisk mognad ett företag har, desto djupare digital mognad visar sig företaget ha inom den digitala marknadsföringen.

Här finns en artikelserie i Internetworld som vi tror kan vara behjälplig ifall du känner dig vilsen med ur du mäter dina resultat på Facebook, med pressutskick och natives – eller vad det nu är för digital annonsering du har valt att fokusera på. Men glöm inte att det ofta krävs ett helheltsperspektiv, och ibland kan oväntade vinklar och perspektiv ge fantastiska insikter och idéer! Var alltid kreativ.