Bli social i sociala medier

Företag på webben

Företag finns på webben och satsar mycket på att marknadsföra sig där också. En hel del resurser läggs på att skapa annonser och att sköta sin webbhandel felfritt med kampanjer och rabatter. Sedan skapas ett konto på Facebook och plötsligt tror man att detta ska gå av sig självt. Fokus ligger på att Facebook sköter sig själv och att kunderna bara får klicka på det man vill att det ska klicka på, men det är aldrig så enkelt.

Företag blir allt mer digitala och satsar på att skaffa rätt redskap för att förenkla sin verksamhet. Det blir då svårt att särskilja på att välja en etikettskrivare från att en kampanj på nätet. Den ena är en säker satsning som inte gör illa företaget om det går snett, valet är ändock otroligt viktigt för att göra företaget effektivt. I valet om kampanj är det inte alls ett lika enkelt val, här gäller det att ta den kampanj som passar bäst ihop med företaget, kunderna, forumet och tidpunkten.

Problematiska sociala medier

Företag måste satsa större resurser på att kunna ha sitt företag som en fansida på Facebook och Twitter. När stora företag som Lindex och HM inte ens klarar att hantera kundernas hatiska inlägg så kan man förstå att problemet blir stort. En klar nackdel är att de anställda går hem på fredagen och på måndagen återvänder och hela fansidan kan ha exploderat i hatiska inlägg:

Självklart är det viktigt att policy och riktlinjer för hur ditt företag eller din organisation ska agera på och hantera sociala medier är på plats och används. Där har det skett stora förändringar till det bättre de senaste åren. Men ibland verkar det som att nätets sociala dimension glöms bort någonstans i de robotliknande svaren till kunderna på Facebook och Twitter. Det finns en rädsla för att väcka den björn som sover, att likt Lindex förra året åka på 3 000 kommenterar och en kritikstorm för deras sätt att sälja ”utmanande” kläder till nioåringar.(Läs hela artikeln här)

Om företagen förstod innebörden av att satsa resurser på att bemöta kunden på sociala medier såsom de väger varje ekonomiskt beslut i inköp av etikettskrivaren så har företagen kommit en bit på väg.