Bli social i sociala medier

Mobila, sociala medier

En stor del av framgången för sociala medier är kopplad till en ny form av hårdvara, nämligen de smarta telefonerna. Man behöver inte gå längre tillbaka än till 2006 för att finna att bägge fenomenen var i stort sett okända då. Bloggar existerade förvisso, bl.a. hade Svenska Dagbladets ledarredaktion och Isabella ”Blondinbella” Löwengrip startat sina. Men bloggarna var långt ifrån det massfenomen som de är idag, och de sorterades inte in under paraplybegreppet sociala medier, eftersom detta uttryck var helt okänt.

26 september 2006 blev nätverket Facebook, som ursprungligen startats enbart för Harvardstudenter, tillgängligt för vem som helst med en mejladress. I början av året därpå lanserade Apple sin första telefon, iPhone. Andra företag följde efter, och lanserade egna smarta telefoner, till vilka man kunde ladda ned olika appar, alltså program. En populär app bland flera blev snabbt Facebook.

Kommunikation överallt och hela tiden

Mycket på Facebook handlar om att berätta vad man gör, gärna med bilder. Det är lätt att ta foton med de flesta smarta telefoner och ladda upp dessa till Facebook. Telefonerna har även inbyggd GPS, vilket gör att man kan berätta var man är.

Även de som använder Facebook laddar ned appar från andra tjänster, som kan beskrivas som nedbantade versioner av ”Fejan”. En sådan app är Instagram, som Facebook köpte. Det enda man kan göra med den appen är att ta och ladda upp foton, samt se och kommentera på andras foton. Trots, eller kanske snarare tack vare, det begränsade användningsområdet har appen blivit en storsuccé. Delvis beror det på att man kan lägga olika filter på sina foton, och ladda upp dem till andra tjänster, som Facebook och Twitter. Men det är knappast hela sanningen. Troligen är det också något med enkelheten i appen som lockar användarna, trots att de knappast köpt telefonerna för deras tekniska enkelhet.

En annan app, som än så länge inte riktigt har slagit igenom i Sverige, är Foursquare. Den använder telefonens GPS för att låta folk berätta var de är för andra användare. Det kan låta banalt, men i USA har den blivit en stor succé. Bland annat användes den av Obama-kampanjen i presidentvalet 2008 för att mobilisera väljare genom dörrknackning. Den som befann sig i ett visst område, och meddelade detta på Foursquare, fick ett meddelande om var det fanns osäkra väljare, och kunde bege sig dit för att tala med dem.