Hem / Smidig julshopping utan köer

 

Visste du att 70 % av all shopping påbörjas på nätet? Idag finns det appar som väver samman det digitala och de markbaserade butikerna. Tänk dig en julrusch helt utan köer, för att butikerna har implementerat ett digitalt kassasystem med självutcheckning i mobilen. Tror du det är möjligt?

Inte hört talas om Retail POS? Då har du nog inte varit i branschen länge. Idag talar allt fler om hur man ska överlappa det praktiska gap som finns mellan den digitala och den markbaserade världen. Det gäller bara att hitta fördelarna med e-handeln och fördelarna med markbutiker – och föra dem samman! Kan det vara det som är nyckeln till en julrusch helt utan köer…?

Slipp köer med digitalt kassasystem

Köer är ett minne blott

Det ska inte behöva vara så att ens markbutik konkurreras ut av ens digitala butik – eller vice versa. De går faktiskt att föra samman! Men hur då? Varje år rapporterar medierna om den julrusch som skapas då alla bestämmer sig för att köpa julklappar i sista minuten. Det gäller både markbaserade butiker och överbelamrade lager för e-handeln. Den som är tidig med julklapparna kommer i sista stund på att köpa något till svärmor också – det är som en oskriven regel.

Många drar sig sedan för att orka sig ut i vimlet. De långa köerna skrämmer bort många köpare som butikerna helst skulle vilja ha kvar. Samtidigt slåss man förstås med kostnader. Man kanske helt enkelt inte har kapacitet till att klara för långa köer? Det sker stora bortfall och det är något som många markbutiker oroar sig inför. Med ett digitalt kassasystem där kunden själv checkar ut, skippar du köerna helt och hållet. Låter kanske för bra för att vara sant?

Fler fördelar:

  • Kunden kan påbörja sitt köp utifrån butiken
  • Kunden får möjlighet att ändå titta på produkten i butiken
  • Man slipper de långa köerna utan kan betala påväg ut – eller senare?
  • Inget bortfall av kunder

Allt fler ser nu möjligheterna i detta. Det finns även sätt där man kan samla sina lager och låta kunderna bestämma mer autonomt hur de vill att deras handel ska ske. Det här är med andra ord shopping 2.0!